Op donderdagmiddag ben ik er zelf niet, maar de winkel is wel geopend!

Veel plezier op dit blog!

Let op! Vanaf 29 juli t/m 9 augustus is de winkel geopend van 9.00 - 13.00 uur.

donderdag 12 april 2012

Fair Isle breien

Vroeger noemden we het waarschijnlijk gewoon "inbreien", maar een beetje sjieker klinkt zeker Fair Isle of Jacquard breien. Met 2 of meer kleurtjes in patronen breien vereist een beetje oefening zodat de draden die je van achteren meeneemt niet te strak of te los komen te staan. Op deze drops-video kun je de techniek goed bekijken.

Een schitterend voorbeeld van een vest in deze techniek komt van Anna: een schitterend vest van "restjes!" in een Argyle-ruit. Kijk zeker eens verder op haar blog.

en de binnenkant:

Is het niet schitterend? Nu kan ik me voorstellen dat je niet gelijk aan zo'n groot project begint, en daarom een klein projectje voor een lief muisje in Fair Isle stijl. Gevonden op Ravelry (gratis maar in het engels).

8 opmerkingen:

  1. oooooh, zo mooi, maar zo moeilijk, ik krijg het maar niet voor elkaar... het wordt bij mij altijd een lap beton... en of ik nou 'los' of 'vast' brei, het lukt gewoon niet... wel jammer want er zijn heel veel leuke patronen te vinden, vooral noorse vind ik altijd erg mooi

    greetz mamouna

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb laatst ergens gelezen dat er wel degelijk verschil zit tussen de verschillende vormen! Fair Isle was geloof ik nooit met meer dan twee kleuren, en ook een maximaal aantal steken in één kleur. En het was ook nog regio-gebonden. Mooi blijft het - en een beetje oefening kan geen kwaad, zelfs bij mij is het uiteindelijk gelukt om mooi in te breien - voor het gevoel een beetje te los, en dan komt het juist mooi uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Karien, ik ben altijd wel in voor wat meer achtergrond informatie. Wie weet er meer?

      Verwijderen
    2. Hoi Jeanet,
      Wat een leuke verrassing. Het grootste verschil tussen jacquard en fair isle is de techniek (letterlijk). Jacquard breien is een machinale techniek, uitgevonden door dhr. Jacuard. Fair Isle breien is een oorspronkelijk handmatige techniek die bekend is geworden via het eiland Fair Isle. Dit eiland ligt tussen Orkney en Shetland.

      Het uiterlijk van beide technieken kan dan weer grotendeels gelijk zijn. En, het is allebei inbreien ;-)
      Maar, er is natuurlijk nog veel meer over te vertellen.

      Verwijderen
  3. Que lindos ratoncitos!! Yo quiero uno.

    Un beso, mi niña

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige trui! Zulke mooie warme kleuren.
    En dat muisje is echt een schatje!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, die trui, maar ik weet nu al zeker dat dit hem nooit gaat worden!! Dat inbreien met twee vingers (zo noem ik dat maar even voor het gemak) vind ik nog steeds ontzettend lastig, vooral die linkerhand, daar blijft het moeilijk mee om de draad goed stevig strak te houden... dus worden het misschien toch maar de muisjes...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. prachtig breiwerk vind ik en wat een dotjes...die muisjes!!