Welkom op dit blog! Ik ben Jeanet Jaffari-Schroevers en mijn passie is breien en haken. Voor onze handwerkwinkel kom ik zoveel ideeën en patronen tegen, die kan ik nooit allemaal zelf uitvoeren! Daarom ben ik in 2012 dit blog begonnen - om te laten zien hoe leuk breien én haken is. Regelmatig komt er een item bij, vaak met patroon of links zodat je direct kunt beginnen. Ik probeer voor elk wat wils te zoeken, moeilijk en makkelijk, voor jong en oud, haken en breien. Natuurlijk ben je van harte welkom om onze stenen winkel in Arnemuiden te bezoeken. Openingstijden wo-vrij 9.00-17.00, za 9.00-16.00 uur. Let op: op vrijdag ben ik er zelf niet, Ali neemt de honneurs waar!

maandag 23 april 2012

Saint George's Day

Vandaag is het St. George's Day, een Nationale Feestdag in Engeland.


Van de Site Wereldkids


Op 23 april is het in Engeland St. George’s Day. Het is de nationale dag van Engeland. St. George is de beschermheilige van Engeland en zijn vlag (een witte achtergrond met een rood kruis) is de vlag van Engeland.
“Hey, wacht eens even, zo is de vlag van Engeland niet!”, hoor ik je denken. Ik zal het uitleggen. De vlag met blauw, wit en rood door elkaar is de vlag van het Verenigd Koninkrijk. Dat is Schotland, Engeland en Wales bij elkaar. Hier zie je het verschil.
St George’s Day wordt over de hele wereld gevierd, en de vieringen die niet in Engeland zijn, worden door The St George’s Association georganiseerd. Die geven op de avond van 23 april een groot bal.
St George was geboren in Cappadocia (wat nu oost Turkije is) in het jaar 270. Hij was een Christen. Toen hij 17 was, ging hij bij het Romeinse leger. Keizer Diocletianus gaf St George allemaal belangrijke opdrachten. Er wordt verteld dat St George op een van die opdrachten naar Engeland kwam. Toen hij hoorde dat de keizer alle Christenen aan het doodmaken was, ging hij terug naar Rome om hen te helpen.
Hij smeekte Diocletianus om hun levens te sparen, wat niet lukte. Diocletianus deed alles wat hij kon om St George het Christendom uit het hoofd te praten, maar dat hielp niks. St George werd uiteindelijk onthoofd op 23 april 303.
1000 jaar later werd St George de beschermheilige van Engeland in plaats van ‘Edward the Confessor’ en in 1415 werd 23 april de nationale dag van Engeland. St George is in Nederland bekend als St Joris.
Er is een legende waarin St George een draak zou hebben doodgemaakt in de buurt Beiroet (nu de hoofdstad van Libanon). Daarom zie je hem vaak afgebeeld met een lans die hij in een draak steekt.


George = Joris in ons Nederlands


En dat brengt ons weer bij Joris, een beetje drakerige knuffel uit de doos van Annita Wilschut. Hier is-tie:




Je kunt het uitgebreide patronenboekje van Joris bij ons kopen voor 4,50.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten